این شماره: آیت الله العظمی بهجت (دامت برکاته)
در راستاى حرکت صحیح و تقرّب به حق تعالى، نیاز انسان به رهنمودهاى بزرگان و اهل معرفت که برگرفته از آموزههاى قرآن و عترتعلیهمالسلام مىباشد، اجتنابناپذیر است.
مطالب این شماره، پاسخهاى آیة اللَّه العظمى بهجت دامت برکاته به پرسشهایى در این زمینه است. امیدواریم مورد توجه و استفاده مبلّغان گرامى قرار بگیرد.
· به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه مىباشد؟ و اگر در حال حاضر فردى را مىتوان الگو قرار داد و شما مىشناسید، معرفى نمایید؟
o کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [فرد کامل] ولىّ عصرعلیهالسلام است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روى صدق و با عدم تردید و نمازهاى آن حضرتعلیهالسلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.
· چگونه رابطه خویش را با اهلبیتعلیهمالسلام و مخصوصاً صاحب العصرعلیهالسلام، تقویت کنیم؟
o اطاعت و فرمانبردارى از خداوند بعد از شناخت او، موجب محبت به او تعالى مىشود و [همچنین موجب] محبت کسانى که خداوند آنها را دوست دارد، مىشود؛ که عبارتند از انبیاء و اوصیاء که محبوبترین ایشان به خداوند، حضرت محمّد و آل اوعلیهمالسلام مىباشند؛ و نزدیکترین ایشان به ما، صاحب الامر عجل اللّه تعالى فرجه مىباشد.
· اینجانب تصمیم دارم که قرب الهى پیدا کنم، لطفاً مرا راهنمایى فرمائید.
o ساعتى در شبانه روز را مخصوص علوم دینیه کنید و عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافى است. حضرت صادقعلیهالسلام فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرَثَهُ اللَّهُ عِلْمَ ما لا یعْلَمُ؛ (1) کسى که به دانسته خود عمل کند، خداوند علم به آنچه که نمىداند نیز به او خواهد داد.» «وَالَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا»؛ (2) «و حتماً آنان را که در راه ما تلاش و مجاهدت کنند، به راههاى خود هدایت مىکنیم.» اگر دیدید نشد، بدانید نکردهاید.
· بهترین ذکر، چه ذکرى است؟
o بالاترین ذکر به نظر حقیر، «ذکر عملى» است، یعنى «ترک معصیت در اعتقاد و در عمل»؛ همه چیز محتاج به این است و این، محتاج به چیزى نیست و مولد خیرات است.
· براى توفیق نماز شب چه کنیم؟
o با قرائت آیه آخر «کهف» و اهتمام به این امر، اگر علاج نشد، تقدیم بر نصف مىشود. [قبل از نیمه شب به جا آورده مىشود. ]
· در نماز شب و سحرخیزى قدرى کسل هستم، لطفاً راهنمایى فرمایید؟
o کسالت در نماز شب به این رفع مىشود که بنا بگذارید هر شبى که موفق [به خواندن آن] نشدید، قضاى آن را بجا بیاورید.
· خواهشمندم در مورد تبلیغ، حقیر را راهنمایى فرمایید.
o مبلغ اگر از یقینیات تجاوز نکرد، پشیمان نخواهد شد. مبلغ باید مؤمنین را متصل به «ثقلین» نماید، یا اتصالشان را محکمتر نماید. اگر در مسلمات، مردم با «ثقلین» شدند، خودشان تعقیب از تعلم موالید و مستخرجات صحیحه از آنها مىنمایند. [مبلغین] در مدائح و مصائب و معارف، اقتصار بر کتب علما یا مقبول نزد علما نمایند؛ و در احادیث، بر کتب معتبره معروفه اکتفا نمایند.
و [اکنون] مرسوم شده [که] همه اینها را از حفظ انجام مىدهند و لازمهاش این است که مردم از بسیارى محروم مىشوند و مبلغ با تکرار، انجام تبلیغ مىدهد؛ اَولى? این است که غیر احادیث را از روى کتابهاى مقبوله بخوانند و اختیار نمایند آنچه احسن است، و در احادیث از روى کتب معروفه معتبره شیعه انجام دهند با ترجمه صحیحه تا افاده و استفاده، احسن و اکثر باشد. واللّه الموفق للصواب والحمد للّه والصلوة على محمّد وآله.
· به نظر جناب عالى در چه شرایطى دعا مستجاب است؟
o شرط استجابت دعا ترک معصیت است «اَوْفُوا بِعَهْدِى اُوفِ بِعَهْدِکُمْ»؛ (3) «فَاذْکُرُونِى اَذْکُرْکُمْ»؛ (4) «اُدْعُونىِ اَسْتَجِبْ لَکُم»؛ (5) گاهى مصلحت در غیر تعجیل است و گاهى مصلحت در تبدیل به احسن است؛ داعى خیال مىکند مستجاب نشده است و اهل یقین مىفهمند.
· درباره اهمّیت توسل و زیارت ما را ارشاد کنید.
* چرا ما شیعیان هر روز به پاى منبر امیرالمؤمنینعلیهالسلام و ائمّه هدىعلیهمالسلام و رسول اللّهصلیاللهعلیهوآله نمىرویم و به حِکَم، آداب و معارفى که الى ما شاء اللّه در اخبار آنها نهفته است، گوش فرا نمىدهیم؟
* توسلات، خیلى نافع است. به این امامزادهها زیاد سر بزنید! این بزرگواران همچون میوهها که هر کدام یک ویتامین خاصى دارند، هر کدامشان خواص و آثارى دارند.
* اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومینعلیهمالسلام و مماتشان، هیچ فرقى وجود ندارد!
اگر کسى بخواهد تشنگى و عطش دیدار آنها [معصومینعلیهمالسلام] را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرّفه، به منزله ملاقات آنها و دیدار حضرت غایبعلیهالسلام است. آنها در هر جا حاضر و ناظرند.
· چگونه قدردان قرآن باشیم؟
* اگر قرآن را به صورت واقعىاش ببینیم، آنگاه معلوم مىشود که دست از ترنج مىشناسیم یا نه!
* برنامه قرآن، آخرین برنامه انسانسازى است که در اختیار ما گذاشته شده است؛ ولى ما از آن قدردانى نمىکنیم!
* اگر به قرآن عمل مىکردیم، دیگران را به اسلام و قرآن جذب مىنمودیم؛ زیرا قرآن، جامع کمالات همه انبیاى اولوا العزمعلیهمالسلام است.
اگر درست به قرآن عمل مىکردیم، با عمل خود دیگران را جذب مىکردیم؛ زیرا مردم غالباً - به جز عدّه معدود - خواهان و طالب نور هستند.
* توسل به قرآن و حمل و فهم و قرائت آن، براى نجات عموم مردم - چه رسد به خواص - مفید است!
* ما وظیفه داریم که در تعلیم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم. ولى ما شبهاى احیا، قرآن بر سر مىگذاریم؛ و در مقام عمل، آیههاى حجاب، غیبت، کذب و آیات: «وَیلٌ لِلْمُطَفِّفِین» «واى بر کمفروشان»؛ و نیز: «فَلا تَقُلْ لَهُما اُفٍّ» «پس به پدر و مادر، افّ نگو.» همچنین: «وَلا تَمْشِ فِى الْاَرْضِ مَرَحاً» «و با ناز و تکبر در روى زمین راه مرو.» و...را زیر پاى مىگذاریم.
· چگونه با ولى عصرعلیهالسلام ارتباط برقرار کنیم؟
* لازم نیست که انسان در پى این باشد که به خدمت حضرت ولىّ عصرعلیهالسلام تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمّهعلیهمالسلام بهتر از تشرّف باشد.
* ما در دریاى زندگى، در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیرى ولى خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولىّ عصرعلیهالسلام استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
* دعاى تعجیل فَرج، دواى دردهاى ما است.
* ائمّهعلیهمالسلام فرمودهاند: شما خود را اصلاح کنید، ما خودمان به سراغ شما مىآییم و لازم نیست شما به دنبال ما باشید!
* تا رابطه ما با ولىّ امر: امام زمانعلیهالسلام قوى نشود، کار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطه ما با ولىّ امرعلیهالسلام هم در اصلاح نفس است.
* راه خلاص از گرفتاریها، منحصر است به دعا کردن در خلوت براى فرج ولىّ عصرعلیهالسلام؛ نه دعاى همیشگى و لقلقه زبان...بلکه دعاى با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه.
· براى اهمّیت بیشتر به نماز و حضور قلب چه رهنمودهایى دارید؟
* نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است...نماز براى خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع.
* نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است...مؤمن بعد از لقاى او، نه تنها به سراغ حبشیه [زن زشت، کنایه از غیر خدا] نخواهد رفت، که خیال او را هم نخواهد کرد.
* این احساس لذت در نماز، یک سرى مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سرى مقدمات در خود نماز، آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. و معصیت، روح را مکدّر مىکند و نورانیت دل را مىبرد. و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمى دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنى فکرش را از غیر خدا منصرف کند.
* یکى از عوامل حضور قلب این است که: در تمام بیست و چهار ساعت، باید حواسّ (باصره، سامعه و...) خود را کنترل کنیم؛ زیرا براى تحصیل حضور قلب، باید مقدماتى را فراهم کرد! باید در طول روز، گوش، چشم و هم چنین سایر اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم!
* اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسطه خضوع و خشوع و آن هم به اعراض از لغو محقق مىشود، کار تمام است.
* همین نماز را که ما با تهدید به چوب و تازیانه و عقوبت جهنمى شدن در صورت ترک آن، انجام مىدهیم، آقایان [اولیاء] مىفرمایند: از همه چیز، لذیذتر است.
* همین امور ساده و آشکار مثل نماز، بعضى را بر سماوات مىرساند، و براى عدهاى هیچ خبرى نیست؛ براى بعضى اعلى علّیین است، و براى بعضى هیچ معلوم نیست که آیا این معجون، شور است و یا شیرین!
* در کلمات امیر المؤمنینعلیهالسلام آمده است: «وَاعْلَمْ اَنَّ کُلَّ شَىءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاتِکَ؛ بدان که تمام اعمالت، تابع نمازت مىباشد.»
از حدیث «تَنَعَمُّوا بِعِبادَتى فِى الدُّنْیا فَاِنَّکُمْ تَتَنَعَّمُونَ بِها فِى الاْخِرَةِ؛ در دنیا به عبادت من متنعّم شوید، زیرا در آخرت، به همان متنعّم خواهید شد.» بر مىآید که عبادات، قابلیت تنعّم را دارد؛ ولى ما عبادات را به گونهاى به جا مىآوریم که گویا شلاق بالاى سر ما است...گویا داروى تلخى را از روى ناچارى مىخوریم.
* وقتى بنده از پیشگاه مقدس حضرت حقّ بازمىگردد، اوّلین چیزى را که سوغات مىآورد، سلام از ناحیه او است. در دعاى مسجد کوفه آمده است: «اللَّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ، وَمِنْکَ السَّلامُ، وَاِلَیکَ یرْجِعُ، وَیعُودُ السَّلامُ، حَینا رَبَّنا مِنْکَ السَّلامُ؛ خداوندا، تو خود سلامى و سلام از ناحیه تو است و به سوى تو بازمىگردد. پروردگارا، ما را به سلام از ناحیه خود تحیت گوی!»
* چه قدر تناسب دارد تکبیر براى ورود به نماز، و تسلیم براى خروج از آن!...در تکبیر، اکبر مناسب است...یعنى تمام امور دنیا و همه بزرگها را کنار بگذارید؛ چون خداوند متعال اکبر است...نمازگزار با تکبیر، در حرم الهى وارد مىشود؛ ولى ما چه مىدانیم که اینها یعنى چه! در روایت است که «لَوْ عَلِمَ المُصَلّى ما یغْشاهُ مِنْ جَلال اللَّه لَمَا انْفَتَلَ عَنْ صَلاتِهِ؛ اگر نمازگزار مىدانست که از جلال الهى چه چیزهایى او را فرا گرفته است، هرگز از نماز روى بر نمىگرداند.»
* ذکر خدا در حال نماز، بهترین ذکر است؛ چون نماز به منزله کعبه است و نمازگزار در کعبه و حرم اَمن الهى داخل شده و بناگذاشته است که از باب تکبیر، داخل و از باب تسلیم، خارج شود.
پینوشـــــــــــــتها:
(1). بحار الانوار، ج 78، ص 189.
(2). عنکبوت/69.
(3). بقره/40.
(4). بقره/152.
(5). مؤمن/60.
اینترنت ملی
فیسبوک سیاه، دام جدید هکرها
شهادت علی اصغر حسین(علیه السلام)
سیر نمایشگاهی حجاب
تجربه ای زیبا با وبگردی در وبلاگستان امام صادق(ع)
شمر امروز
من یک بسیجیم
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1(سری دوم)
سیر نمایشگاهی حجاب در بیانات مقام معظم رهبری
سیر نمایشگاهی بیانات رهبری در رایطه با حجاب
به عمل کار برآید به اشک ریختن نیست
حماسه «نهم دی ماه» در کلام حضرت آیتالله خامنهای
اعجاز قرآن ، قسم به انجیر و زیتون ...
دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور با رهبر انقلاب
مجموعه چندرسانهای: «بیخواص»
بازدید دیروز : 13
کل بازدید : 665719
کل یاداشته ها : 462